Bedste skrivetip fra ConversionBoost: Husk altid scent trail-tjekket!

På konferencen Conversionboost blev der sat en tyk streg under, hvor vigtigt det er, at trafikken du sender videre fra din AdWords-annonce, altid bliver mødt af en relevant tekst på din hjemmeside. Hvis ikke, kan du nemlig være sikker på, at siden ikke konverterer optimalt. Når du laver scent trail-tjekket opdager du fejlen og kan få udryddet konverteringsdræberen.

På konferencen ConversionBoost om konverteringsoptimering d. 19. september mindede CRO-konsulent Rolf Pedersen mig om udtrykket “scent trail”. I sit oplæg “Sådan finder du dine conversion killers – 5 principper der giver en højere konvertering”, kom han ind på, hvor vigtigt det er ikke at skuffe sine besøgende ved at bryde det såkaldte relevansprincip – og det kan man netop undgå at gøre ved at lave scent trail-tjekket.

Baggrund: Derfor er et brud på relevansprincippet en konverteringsdræber

Overholder du ikke relevansprincippet, bliver din tekst en potentiel konverteringsdræber, og det gør den, da du gør det svært for den besøgende at finde eller gøre de ting, du gerne vil have vedkommende til på din hjemmeside. Klikker en potentiel kunde nemlig på en AdWords-annonce og lander på en side, der ikke umiddelbart har noget med annoncen at gøre, er det et dårligt udgangspunkt for en konvertering.

Det der sker er, at den potentielle kunde kommer ind på siden med en klar forventning fra det scent trail (”duftspor”), der har lokket – altså den kampagnetekst, der har gjort, at han har klikket på annoncen. Når vedkommende ikke bliver mødt af en relevant tekst med relation til budskabet, er der ikke message match, og så siger det sig selv, at der er stor sandsynlighed for, at vedkommende hurtigt forlader siden igen.

Sådan bruger du scent trail-tjekket – det er super nemt!

Når du selv skriver tekster, bruger du scent trail-tjekket ved ganske enkelt at tjekke, om din annoncetekst taler sammen med teksten på den side, du leder trafikken ind til:

Sammenhold din annoncetekst med teksten på hjemmesiden og spørg dig selv, om din landingsside samler op på budskabet i annoncen. 

Hvis den ikke samler op på budskabet, skal du tage arbejdshandskerne på igen og tweake din tekst på hjemmesiden, så den bliver relevant for den besøgende. Så vil du få en side, der kommer til at konvertere langt bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>