Content marketing: Tips til din strategi fra 5 content-superhelte (Del 2)

Alle snakker om content marketing, men hvilket indhold skal du producere for at fange din målgruppes opmærksomhed? Og hvem skal afsenderen være? Din virksomhed eller dine kunder? Det har dagens 3 content-superhelte Mitch Joel, Jay Baer og Bill Lee markante holdninger til, og her får du en kort introduktion til deres tilgang til indholdsmarkedsføring.

Joel og Baer: Be a utility!

Ægte superhelte hjælper folk i nød, og spørger du Mitch Joel og Jay Baer, er det også det, du skal gøre, når du arbejder med content marketing: Du skal hjælpe dine kunder ved at blive en ressource på dit område. For kun på den måde kan du skære igennem til din målgruppe, som aldrig har været mere skeptisk over for reklamer og aldrig har stolet mindre på kommercielle budskaber.

Joel kalder dén type marketing for utility-markedsføring, og Baer kalder den youtility-markedsføring.

Youtility er et af de mest omtalte ord inden for content marketing lige nu, og i bogen Youtility – Why smart marketing is about help not hype (2013) går Jay Baer i dybden med begrebet. Baer har tilføjet ”Yo” til ”utility”, og det sætter en fed streg under, at han taler om ressourcer, der har forbrugeren – you – i fokus.

Hvad er så youtility? Jo, youtility er en marketingform, der har fokus på at hjælpe forbrugeren ved at informere i stedet for at promovere. Målet er loyale kunder, der køber hos dig igen og igen, og Baer forklarer hvordan tilgangen virker med denne metafor:

“If you give a man a fish, you feed him for a day; if you teach a man to fish, you feed him for a lifetime” (s. 3).

Det samme gælder for marketing:

Når du sælger i traditionel forstand, kan du få et salg igennem her og nu – men når du reelt hjælper, kan du oparbejde en relation og skabe en trofast kunde, der køber hos dig igen og igen.

Dét er essensen af youtility: Marketing vendt på hovedet. Youtility er nemlig marketing, som forbrugerne gerne vil have og har brug for.

Youtility-markedsføring - Jay Baer

Få meget mere at vide om Youtility-markedsføring i Jay Baers bog.

Når man taler om youtility eller utility, taler man altså ikke om push-marketing, der skal skabe top-of-mind awareness og her-og-nu-salg. Nej, youtility-marketing skaber friend-of-mine awareness og kunder for livet.

Mitch Joel  forklarer på denne måde i sin nye bog CTRL ALT DELETE (2013), hvordan youtility-markedsføring virker i praksis:

“Utilitarianism marketing is about providing true value and utility (s. 33). […] True utility happens in the moment of need. Not the brand’s moment of need, but the consumer’s moment of need. If you can meet that need when the consumer needs it met, you are on to something big (s. 44).

[…] Content marketing’s core function is to provide true value to a consumer that will trigger an inbound marketing effect (where the consumer comes to you instead of you broadcasting a message you hope people will see)” (s. 46).

Utility-markedsføring er beskrevet i Ctrl Alt Delete af Mitch Joel

Utility-markedsføring er beskrevet i CTRL ALT DELETE af Mitch Joel.

Som du måske har gættet, har de to content-superhelte en lille ”fejde” kørerende, hvor de slås om, hvem der først begyndte at tale om utility-marketing. Hør dem drille hinanden i denne podcast, hvor du først og fremmest får en grundig og inspirerende introduktion til både Joel og Baer. Joel interviewer Baer til sin podcast Six Pixels of Separation, og her kan du høre de to superhelte krydse ordklinger:

Joel interviewer Baer om Youtility-marketing i denne podcastepisode, der hedder From Advertising To Youtility.

På G+ er jeg begyndt at samle en række danske eksempler på youtility/utility-markedsføring under hashtagget #DanskeEksemplerPåYoutilityMarkedsføring – se eksemplerne på youtility/utility her.

Bill Lee – dine kernekunder skaber dit mest troværdige indhold

Også Bill Lee har en interessant tilgang til content marketing. Han erklærede for ikke så længe siden traditionel marketing for død i et blogindlæg, der vakte opsigt i branchen.

Hans hovedbudskab er, at den traditionelle marketing, der kommer fra virksomheden, er blevet mindre vigtig. Det er den, fordi en ny forbruger har set dagens lys – og mange virksomheder ved simpelthen ikke, hvad der skal til for at nå den nye forbruger.

Internettet og de sociale medier har ændret den måde, vi køber på. Vores købsproces er forandret, og i dag fylder information fra dit netværk – og andre med interesse i samme produkt – radikalt mere.

Det nye er, at det er dem, vi konsulterer flere gange i løbet af vores købsproces – ikke virksomhedens egne sælgere og deres salgsmateriale (de er jo ikke en troværdig utility). I stedet spørger vi vores netværk, hvad de har af erfaringer, og vi kigger forbi online forummer, hvor andre har anmeldt produktet.

Hvad andre forbrugere siger på nettet (det content de producerer) om din virksomhed har altså stor betydning for, hvor godt din virksomhed klarer sig. Derfor er det også vigtigt, at du får hjælp af dine kunder til at markedsføre din virksomhed i relevante communities.

Dét gør du ved at opbygge relationer til dine indflydelsesrige kunder, og denne nye form for marketing, kalder Lee for community-orienteret marketing. Og det er det rigtig interessant ved Lee: Han sætter fokus på kunden som den mest troværdig marketing-kanal. En kanal eller ambassadør, der er sin vægt værd i mere end guld.

Du kan høre meget mere om Bill Lee og hans tilgang til marketing i denne podcast-episode Marketing Is Dead According to Bill Lee, hvor Mitch Joel interviewer Lee.

Bill Lee - The Hidden Wealth of Customers

Bill Lee – The Hidden Wealth of Customers (2012). Her uddyber han community-orienteret marketing.

Det var alt for superhelteskolen – jeg håber, du har fået inspiration og tips til din content-strategi.

Du kan få mange flere superheltetips her i mit første indlæg Tips til din content marketing-strategi fra 5 superhelte på området (Del 1).

Og nu er jeg nysgerrig: Hvem er dine content marketing-superhelte? Hvem er du inspireret af i dit arbejde med indholdsmarkedsføring?

Jeg glæder mig til at høre fra dig:-)

En tanke om “Content marketing: Tips til din strategi fra 5 content-superhelte (Del 2)

  1. Pingback: Hvad er copywriting? (30-sekunders-svaret + opdateret definition)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>