Sådan fastholder du din læser (8 effektive tips til din indledning)

Du har fanget din læser med en god overskrift. Nu møder hans blik din indledning…

Kan du fastholde ham?

Altså din overskrift er vigtig. Men en fængende overskrift er ikke nogen garanti for, at din tekst bliver læst. Langt fra.

Derfor er det vigtigt, at du bruger lidt tid på de første sætninger i din tekst. Din indledning skal nemlig fungere som en bro: Den skal sikkert og effektivt fragte din læser fra a til b – fra overskriften til det første afsnit.

Som du vil se om et øjeblik, er det altafgørende, at du vækker din læsers nysgerrighed og engagerer ham.

Her får du 8 enkle tips, som hurtigt kan hjælpe dig i gang med at skrive (endnu) bedre indledninger, der fastholder din læser.

1) Læg ud med en kort sætning

Gør det kort! Fordelen er, at du gør det nemt for din læser at tage hul på teksten. Han skal ikke bruge energi på en lang og snørklet sætning men kommer i gang nemt og hurtigt. Dét er altid en god start.

Som den legendariske tekstforfatter Joe Sugarman sagde om fordelen ved at indlede med en kort sætning: “(…) your reader starts to read your copy almost as if being sucked into it” (fra copywriting-klassikeren Advertising Secrets of the Written Word).

2) Stil et spørgsmål

Hvorfor stille et spørgsmål? Jo, det skal du gøre for at sætte din læser i gang med at tænke. For det betyder nemlig engagement og øget involvering i din tekst. Derudover gør et spørgsmål tit din læser nysgerrig, og det er en pokkers god ting, når du gerne vil fastholde hans opmærksomhed.

3) Brug et citat eller en statistik

“A nice quote from a recognizable authority or famous person can also work wonders when holding attention in those crucial opening seconds”.

Sådan siger Copybloggers legendariske grundlægger Brian Clark i sin evergreen-artikel om indledninger, og fidusen ved at åbne med et citat eller en statistik er netop at få bragt en autoritet på banen. Når du indleder med en tredjepart, kaster det nemlig et godt lys over det, du har på hjerte: Det skaber troværdighed og forsikrer din læser om, at du ikke har grebet dit budskab ud af den blå luft.

Et godt citat gør også din læser nysgerrig. For hvad vil du sige med det? Og har du fundet et chokerende et af slagsen, forstærker du reaktionen, så din læser kommer flyvende fra start.

Du behøver naturligvis ikke altid citere ord for ord. Brug gerne indirekte citater, hvor du gengiver budskabet med dine egne ord (og selvfølgelig stadig angiver kilden).

4) Brug billedsprog

For din læser virker godt billedsprog som en genvej gennem myldretidstrafikken – den er uimodståelig og sparer ham masser af tid.

Når du bruger et billede, læseren kender i forvejen, forstår han nemlig instinktivt dit emne, da du bringer noget genkendeligt på banen. Så med et billede kan du hurtigt sige alt om, hvorfor dit emne er vigtigt, og hvorfor din læser skal læse videre.

For eksempel bruger Brian Clark fra Copyblogger dette billede til at beskrive, hvor vigtige indledninger er:

“A great headline mixed with a lame opening is like inviting someone into your house, only to slam the door in their face as they approach” (fra blogindlægget 5 Simple Ways to Open Your Blog Post with a Bang.).

Der er ikke så meget at være i tvivl om, vel?

5) Sæt din læsers forestillingsevne i gang

Forestil dig, at dit næste besøg i Analytics afslører, at Time on site på dine blogindlæg er røget i vejret…

Øget Time on site kan du bl.a. opnå ved at få sat gang i din læsers forestillingsevne – og det gør du, ved at indlede din tekst med vendinger som “Forestil dig…”, “Kan du huske…”, “Tænk, hvis du…”.

Du behøver ikke at have disse åbnere med i din indledning, men de er gode at bruge som afsæt (en slags huskeregel) til at få skrevet en indledning, der sætter gang i din læsers forestillingsevne (jeg kunne f.eks. godt have indledt dette afsnit med “Dit næste besøg i Analytics afslører…”).

Det, du gør her, er at få din læser til at forestille sig, hvordan fremtiden kan se ud, hvis han følger dine råd. På den måde forstærker du din overskrift ved straks at uddybe den med et scenarie, hvor din læser har opnået nogle fordele, efter han har læst hele dit indlæg.

(Hør Copybloggers mega, mega dygtige og altid inspirerende Chief Copywriter Demian Farnworth fortælle om teknikken i dette afsnit af The Lede, der netop har fokus på indledninger. Han kalder teknikken invoking the mind’s eye og paint the picture.)

6) Fortæl en historie/anekdote (gerne fra dit eget liv)

Jeg var ret fortvivlet. Men så gav det hele pludselig sig selv…

Ja, faktisk havde jeg lidt svært ved at komme på en rammende indledning til dette punkt. Så hvorfor ikke gøre det til historien?

Når du indleder med et lille drama eller en historie, taler du direkte til noget af det, der fanger os mennesker mest. En god historie sætter nemlig straks hjernen i sving: Hvorfor var hun fortvivlet? Og hvordan gav det hele pludselig sig selv?

Så tag storytelling i brug, når du stykker din indledning sammen. Og husk at begynde midt i begivenhedernes tumult, så du gør din læser nysgerrig ved at få ham til at stille spørgsmål.

7) Husk at komme til sagen!

Du må ikke holde din læser hen for længe, for han er pokkers utålmodig og har for det meste travlt (han skal af på næste busstopsted, telefonen ringer…). Så i din indledning skal du huske klart at fortælle, hvad din læser får ud af at investere sin tid på dit blogindlæg.

8) Læg ud med en overraskende sætning

Glem alt, hvad du har lært om overskrifter!

Lægger du ud med et overraskende, kontroversielt eller provokerende udsagn, rusker du op i din læser og erobrer hans fulde opmærksomhed. Du kickstarter en indre dialog eller en række spørgsmål: “Hvad!? Overskrifter er da altafgørende! Hvorfor siger hun det? Mener hun det virkelig?” Læseren er mere end godt på vej ind i teksten nu. Du har gjort ham nysgerrig med det samme, og det betyder engagement fra første sætning.

Og nu fra indledninger til afslutning:

Hvilke af de 8 punkter brugte jeg i min indledning (og i de 8 punkter)?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>