Hvad er copywriting? (30-sekunders-svaret + opdateret definition)

Kan du svare kort og præcist på 30 sekunder, hvis jeg spørger dig lige nu: Hvad er copywriting?

Det kniber lidt, gør det ikke?

Jeg må indrømme, at jeg indtil for ganske nylig ikke havde et færdigpakket svar liggende. Men så hørte jeg copywriter Morten Münster fra BRO Kommunikation give en definition i PotterCut, hvor jeg tænkte “vildt god definition! Den noterer jeg mig lige”.

Den er konkret, præcis og har et par eksempler med. Og så er der alligevel et vigtigt aspekt, der mangler. Men det vender jeg tilbage til. Først til Münsters definition.

30-sekunders-svaret på, hvad copywriting er

“Copywriting handler om, hvordan man skriver tekster, der får folk til at handle. Så det vil sige, det er ikke tekster, der informerer eller tekster, der kun vil være sjove. Det handler om at skrive tekster, der får folk til at gøre et eller andet. Signe op, dele, købe – altså foretage en handling. Så copywriting handler om tekster, der får folk til at handle på noget.”

Opdatering: Dét copywriting-definitionen alligevel mangler

Definitionen er virkelig god, men den mangler et lille tilføjelse: En skelnen mellem det, jeg vil kalde copywriting på et mikro- og et makroniveau.

For hvordan passer f.eks. blogindlæg, der ikke eksplicit opfordrer til handling her og nu, ind i definitionen? Jeg tænker på de blogindlæg, vi tit ser som en del af en inbound marketing- og/eller content marketing-strategi. Ofte har de netop fokus på at informere og uddanne den potentielle kunde. De har fokus på det lange seje træk, hvor den ønskede handling ligger et sted ude i fremtiden.

Copywriting handler i høj grad også om tekster, hvor vægten ligger på at skabe tillid og være en youtility for læseren. Så på et mikroniveau kan man sige at copywriting har at gøre med calls to action og her-og-nu-konverteringer. På at makroniveau handler copywriting om at vinde tillid og skabe værdifulde relationer gennem tekster, der er relevante og oplyser/underviser/underholder læseren.

Med den lille tilføjelse, synes jeg, vi har en definition af copywriting, som på en kort og præcis måde, fortæller en masse om, hvad copywriting er.

Eller?

Hvad synes du om definitionen? Mangler den noget?

Det kunne være vildt spændende med en god diskussion, så del endelig dine tanker om copywriting her i kommentarfeltet, på G+, Twitter eller Facebook. Jeg glæder mig til at høre fra dig:-)

En tanke om “Hvad er copywriting? (30-sekunders-svaret + opdateret definition)

  1. Hej Søren

    Tak for din kommentar!:-)

    Jeg tror faktisk ikke, vi er uenige, men lad mig lige komme med et par umiddelbare tanker til det, du skriver:

    Sat lidt på spidsen: Tekst, der udelukkende får dig til at tænke, føle eller blive klogere, kan man f.eks. kalde litteratur, en god artikel i Weekendavisen eller fagbøger og forskningsartikler.

    Du skriver netop, at copywriting for dig er ”det at skrive tekst, som opnår en specifik ting (føle/tænke/handle) hos en specifik målgrupper”.

    Det udelukker Mortens definition bestemt ikke – for god copywriting får dig netop til at føle og tænke.

    Det afgørende for, om man kan kalde en tekst for copywriting er, at den er skrevet i en marketingsammenhæng og har et strategisk mål (og at copywriteren/tekstforfatteren selvfølgelig kan sit håndværk).

    Copyblogger skriver f.eks. sådan her om det strategiske element:

    “Copywriting is one of the most essential elements of effective online marketing. The art and science of direct-response copywriting involves strategically delivering words (whether written or spoken) that get people to take some form of action.” (http://www.copyblogger.com/copywriting-101/)

    Læs evt. dette blogindlæg fra Copyblogger (det er viiirkelig godt;-), der handler om, hvordan copywriting gør en forskel i content marketing, der jo netop har fokus på indhold, der får dig til at tænke og føle (ofte først at handle på et langt senere tidspunkt):

    http://www.copyblogger.com/content-marketing-copywriting/

    Vi er slet ikke så uenige, vel?:-)

Skriv et svar til Tina Thor Jørgensen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>