Sådan laver du mere kvalitetsindhold på kortere tid: Kom i gang med insourcing

Begrebet insourcing er rigtig godt at kende, hvis du arbejder med content marketing. Insourcing handler om at få dine kollegaer i gang med at formidle deres ekspertviden og producere indhold til virksomhedens hjemmesiden – med dig som facilitator.

Den amerikanske content marketing-ekspert Marcus Sheridan har skrevet et super godt blogindlæg om emnet. I indlægget gør han opmærksom på, at der findes 4 forskellige typer content-producenter. Og hvis du har du blik for dét, kan du nemmere motivere dine kollegaer til at bidrage til content-produktionen og for alvor få fart på din produktion af kvalitetsindhold.

Her får du en kort introduktion til de 4 typer af content-producenter, og til slut i blogindlægget har jeg samlet et par danske og udenlandske eksempler på inscourcing.

De 4 forskellige typer content-producenter

1) Skribenterne (Writers)

Skribenterne er dem, der gerne vil og kan skrive. Der er både dem, som skriver tekster, der er klar til at blive lagt online uden videre redigering og korrektur. Og der er dem, der måske ikke er de bedste tekstforfattere. Men deres tekster er stadig så gode, at du hurtigt vil kunne redigere dem og få rigtig godt indhold ud af dem.

2) Skuespillerne (Actors)

Skuespillerne har nødvendigvis ikke lyst til at skrive, med de er rigtig gode til at tale om deres fagområde og kompetencer. Der er fart over feltet, når det kommer til denne kollegatype, og det passer ofte ikke deres temperament at sætte sig ned og skrive.

Derfor skal du have en anden tilgang til denne content-producent. Hør ham eller hende, om du ikke må interviewe dem en time, hvor du optager interviewet på video.

På denne måde får du nemlig materiale, som du kan lægge på YouTube og bruge på jeres hjemmeside. Klip interviewet op i en 6-7 mindre bidder og transkriber evt. det, I taler om – så har du også kvalitetsindhold til en række blogindlæg.

For at kunne klippe interviewet op i mindre stykker content, er det en rigtig god idé at tilrettelægge det som f.eks. 6-7 spørgsmål, der alle relaterer sig til emner, der er interessante for virksomhedens målgruppe.

3) Den mundtlige formidler (Talkers)

Denne content-producent er præcis samme type som skuespilleren. Vedkommende kan bare ikke lide at blive filmet. Derfor skal du gå til denne kollega-type og spørge, om du ikke må optage ham eller hende på diktafon, når han/hun bliver interviewet.

4) Brainstormeren (Questiornes)

Denne kollega har hverken lyst til at skrive eller blive interviewet. Men vedkommende er rigtig god at sparre med. Han eller hun har nemlig rigtig god føling med, hvad jeres kunder og potentielle kunder har af spørgsmål til jeres produkter og services. Derfor er denne type content-producent rigtig god at brainstorme med.

Så hør vedkommende, om I ikke kan sætte jer ned en times tid og tale om de spørgsmål og udfordringer, kunderne har. Disse emner vil altid gøre sig godt som indhold på nettet.

Og du kan også være sikker på, at én af de andre typer indholdsproducenter kan hjælpe dig med at svare på de spørgsmål, som brainstorm-kollegaen ved, kunderne gerne vil have svar på.

Eksempler på insourcet content marketing – udenlandske og danske

Du skal selvfølgelig også have et par eksempler på, hvordan insourcet content marketing kan se ud.

Her er et eksempel på en video, som Marcus Sheridan har hjulpet en af sine kunder med at lave:

Og her er en et andet eksempel på en video fra den samme afsender. Denne er dog ikke lige så godt produceret, men egentlig synes jeg ikke, det gør noget, da den fungerer rigtig godt i det blogindlæg, den er en del af

Og her er to danske eksempler på insourcet content marketing.

De ligger begge på Bilkas YouTube-kanal, og den første video forklarer, hvordan man vælger det rigtige brænde til brændeovnen. I den anden video kan man se, hvordan man monterer de populære magnetlygter på sin cykel.

I begge videoer lader Bilka deres medarbejdere – hhv. produktchefen for Havebrug/Havemaskiner og en Bilka-cykelsmed – formidle deres viden. De bruger altså de interne ressourcer til at hjælpe de potentielle kunder. Samtidig hjælper de med at positionere Bilka som et varehus, man kan stole på: De viser, at de har produkteksperter, der ved, hvad de taler om. Og det skaber tillid.

Mere kvalitets-content på kortere tid med insourcing

Som med alt godt content tager det naturligvis tid at give sig i kast med insourcing, men der er næppe andre måder, det er hurtigere og nemmere at få produceret troværdigt kvalitetsindhold. Og en anden bonus ved metoden er, at dine kollegaer vil elske dig for den – for nu bidrager de til hjemmesiden på en måde der passer deres temperament og kommunikative styrker.

Få en kort introduktion til Marcus Sheridans overordnede strategiske tilgang til content marketing og metode til at få idéer til godt indhold, der har relevans for dine kunder og ikke mindst har stor SEO-værdi (du finder introduktionen til Sheridan, hvis du scroller lidt ned i indlægget).

Du kan nærlæse Marcus Sheridans blogindlæg om de fire typer content-producenter her.

Kender du til andre danske virksomheder i Danmark, der er gode til insourcing? Og hvor god skal en videoproduktion være, for at det giver mening at bruge den i content marketing-sammenhæng? 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>