Sådan skriver du fængende overskrifter og tekster: Brug dette effektive trick

Her får du får du et effektivt trick, der kan hjælpe dig med at vinkle dit emne og forstærke dine overskrifter, så begge får slagkraft og bliver læst.

Lad mig gå lige til tricket (jeg uddyber og forklarer efterfølgende):

Når du skal skrive en overskrift og tekst med slagkraft, er tricket at lægge vægten på mindst ét af de 5 nyhedskriterier i din tekst (hvis dit emne indeholder ét eller flere af dem, naturligvis) og at bruge ét af de såkaldte universelle åbningsord i din overskrift (f.eks. “Så…”, “Derfor…” og “Sådan…”).

Hvis du gør det, får du en relevant og vinklet tekst og en overskrift med et lokkende løfte, som gør, at din tekst kommer til at gøre sig godt i konkurrencen med det hav af andre tekster, der kæmper om dine potentielle læseres opmærksomhed.

Ekstra Bladet og BT er mestre i både at vinkle deres historier og formidle dem med en fængende overskrift, der gør deres læsere nysgerrige. Til slut i blogindlægget får du to eksempler fra aviserne, der kan tjene som inspiration fra den virkelige verden – de viser konkret, hvordan de to aviser arbejder med nyhedskriterierne og fængende overskrifter.

Først en introduktion til de fem nyhedskriterier og universelle åbningsord, der kan hjælpe dig med at skrive fængende overskrifter og tekster – spækket med eksempler, der konkretiserer tricket og teknikkerne bag.

De 5 nyhedskriterier – forklaring og eksempler

Som tekstforfattere får vi ofte ultra korte briefs a la “teksten skal handle om tekstforfattere og noget med overskrifter”. Men hvad skal vinklen mere specifikt være? Hvilke aspekter ved emnet skal der konkret lægges vægt på?

I de situationer kan du hente rigtig god hjælp fra de fem nyhedskriterier.

De 5 nyhedskriterer er et værktøj, der primært bliver brugt af journalister til at udvælge og vinkle nyheder. Kriterierne er en velafprøvet sorteringsmaskine, og de kan også hjælpe dig, når du skal finde en vinkel til dit emne.

Det kan nemlig godt betale sig at vinkle sin tekst ud fra ét eller flere af dem – for de har vist sig igen og igen at fange læsere, lyttere og seere (det er jo derfor journalisterne bruger dem).

Så hvis det emne, du skal skrive om, rummer ét eller flere af de følgende elementer, så læg vægten i din tekst dér.

De 5 nyhedskriterier:

  • Aktualitet: Et emne eller en diskusison, der er oppe i tiden – f.eks. Er vores sprog i forfald? (Emnet er evigt aktuelt for os sproginteresserede.)
  • Væsentlighed: Et emne, der er relevant for rigtig mange – f.eks. Overskrifter, der fanger din læser. (Et emne der er væsentligt/relevant for alle tekstforfattere.)
  • Identifikation: Noget, din læser kan identificere sig med – f.eks. Skriveblokering. (Emnet skriveblokering kan vi tekstforfattere alle identificere os med.)
  • Sensation: Noget, der fascinerer/chokerer – f.eks. Verdens dygtigste tekstforfattere tjener mange penge. (For os tekstforfattere er det ret fascinerende, at man kan tjene styrtende med penge på at sidde bag tasterne, som man jo kan over there i det store USA).
  • Konflikt: To eller flere parter/elementer på kollisionskurs – f.eks. Tekstforfattere siger nej til urimelige arbejdsvilkår. (Konflikter er altid stof, der “sælger” og kan indfange læsere.)

Ved at stille de følgende spørgsmål kan du få hjælp til at finde et fokus til din tekst, som er relevant og interessant for din målgruppe:

  • Hvilke aspekter eller diskussioner inden for området/emnet er aktuelle for tiden?
  • Er der et element, som er interessant for rigtig mange i den målgruppe, jeg skriver til (væsentlighed)?
  • Er der nogle situationer eller problematikker “gemt” i emnet, som rigtig mange kan identificere sig med?
  • Er der en sensation?
  • Er der en konflikt i det stof, jeg skal formidle?

Disse specifikke åbningsord indgår i en slagkraftig overskrift

Når dit emne, vinkel og dit første bud på en overskrift er på plads, kan du bruge disse ord til at give din overskrift yderligere appel og vække nysgerrighed:

  • “Det…”
  • “Derfor…”
  • “Sådan…”
  • ”Her…”
  • ”Disse…”
  • ”Så…”

Jeg kalder ordene for universelle overskriftsåbnere, og som jeg skrev i blogindlægget Sådan skriver du geniale overskrifter – lær af Ekstra Bladet og BT, bliver ordene typisk brugt i overskrifter som:

  • “Det skal du undgå, hvis du vil fange din målgruppe”
  • “Derfor skal enhver tekstforfatter kende de 5 nyhedskriterier”
  • “Sådan skriver du geniale overskrifter, der gør din læser nysgerrig”

Se f.eks. hvad der sker, når jeg bruger åbningsordene på de emner, jeg brugte som eksempler ved forklaringen af de fem nyhedskriterier:

  • Her er grundene til, at vores sprog er i forfald
  • Disse overskrifter fanger med garanti din læser
  • Sådan undgår du skriveblokering
  • meget tjener verdens dygtigste tekstforfattere
  • Derfor siger tekstforfattere nu fra over for deres ansættelsesvilkår

Kan du se, hvilken appel emnerne pludselig får i overskriftsform?

I praksis: Sådan bruger Ekstra Bladet og BT de 5 nyhedskriterier og de universelle åbningsord

Ekstra Bladet og BT er to af de medier i Danmark, som er bedst til at stykke historier med nyhedsværdi sammen med de effektive åbningsord.

Her er 2 eksempler på overskrifter, der formidler 2 historier, som lever op til nyhedskriterierne, og som bliver forstærket med åbningsordene “Derfor” og “Så”:

Nyhed formidlet med fængende overskrift

Nyhed formidlet med fængende overskrift.

Overskrift der fanger ved hjælp af åbningsordet

Overskrift der fanger ved hjælp af åbningsordet “Så…”.

Ekstra Bladets forside: ”Derfor er hun totalt til tælling”

Historien om Helle Thorning ”Derfor er hun totalt til tælling”, som Ekstra Bladet har på forsiden, lever op til nyhedskriterierne “aktualitet” og “konflikt“.

Aktualitet fordi der, samme weekend historien er på forsiden, bliver afholdt kongres for 800 socialdemokrater.

Og så er der konflikten mellem statsministeren selv og hendes bagland: hun er ikke populær, og det er dét, der bl.a. er med til at gøre historien til en forsidenyhed for Ekstra Bladet.

Den socialdemokratiske kongres er ikke en forsidenyhed i sig selv, men da den rummer en konflikt, får kongressen (meget) indirekte en forside.

Og hvorfor er overskriften slagkraftig? Jo, det er den, fordi “Derfor…” er ét af de ord, der lover læseren noget helt konkret inde i avisen – dér får man nemlig grunden til, at vores statsminister er sendt til tælling.

Overskriften gør på den måde, hvad den skal: den fanger læserens interesse og gør vedkommende nysgerrig. Den reklamerer effektivt for, hvad man får, hvis man køber avisen.

BT’s forside: ”Stjernerne om TV 2s fødsel: Så vildt var det”

Historien på forsiden af BT ”Stjernerne om TV 2s fødsel: Så vildt var det” lever op til nyhedskriterierne “aktualitet” og “sensation“.

TV 2 fejrer 25-års-jubilæum i dagene omkring BT-forsiden, og derfor er historien aktuel. I avisen fortæller en række kendte TV2-personer om en vild tid omkring lanceringen af kanalen.

Avisoverskriften spiller på sensationen, for den lokker med, at BT kan afsløre hvor vild, tiden var. Heri ligger sensationen: afsløringen af, hvor vildt de kendte levede livet i TV2’s første år.

Overskriften er i den grad også med til at sælge avisen, for brugen af åbningsordet “…” understreger hvor vildt det var, da TV2 blev sat i søen for 25 år siden Ordet bliver også her brugt som et løfte: I avisen kan man konkret læse, hvor vildt det var.

Opsummering af tricket til at skrive fængende overskrifter og tekster

Som afrunding på blogindlægget vil jeg lige give dig en lille “huskeregel” eller “huskesætning”, du kan bruge, når du skal skrive slagkraftige tekster og overskrifter:

Nyhedskriterier + slagkraftige åbningsord = fængende overskrifter og tekster.

Få flere tips lige her >> Mangler du flere tips til at tune dine tekster? Så fortæl lidt om en tekst, du sidder med lige nu – så kommer jeg med input til vinkel på teksten og appel i overskriften. Alt du skal gøre er kort at fortælle om dit emne, din målgruppe og hvor teksten skal leve.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!:-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>