Sådan skriver du geniale overskrifter – lær af Ekstra Bladet og BT

Her får du 2 konkrete skrivetips til, hvordan du kan skrive overskrifter, der fanger din målgruppe. Dine overskrifter skal nemlig være fængende og gøre din læser nysgerrig, ellers bliver din tekst aldrig læst. Lær 2 af Ekstra Bladet og BTs teknikker til geniale overskrifter her.

Om morgenen, når jeg cykler på arbejde, har jeg gjort det til en vane altid at tjekke Ekstra Bladet og BTs spisesedler foran min lokale kiosk. De er nemlig et rigtig godt sted at hente skriveinspiration, for begge er virkelig gode til at skrive overskrifter, der kan skabe opmærksomhed og sælge aviser.

Det samme gælder, når du skriver overskrifter: De skal også sælge. Ikke aviser, men de skal sælge dine tekster – dvs. give din læser lyst til at læse mere.

Disse 2 skrivetips kan du bruge til at skrive fængende overskrifter med samme slagkraft som dem på Ekstra Bladet og BT

Skrivetip 1: Fang din læser med triggerord

Én af de teknikker Ekstra Bladet og BT bruger til at fange din opmærksomhed, er at bruge slagkraftige og værdiladede ord med bred appel, der gør dig nysgerrig.

Eksempler på triggerord er ord som “ydmyget”, “skandale” og “alarm”, og disse ord fanger din interesse, da du kommer til at spørge dig selv hvem, der er blevet ydmyget, hvilken skandale, der nu bliver afsløret og hvilken alarm, det drejer sig om.

Eksempler:

Denne spiseseddel på BT er et eksempel på brug af et triggerord med bred appel. Her har journalisten vinklet historien, så det politiske stof får gennemslagskraft. For hvem er blevet ydmyget? Og hvordan?

Overskrift der fanger med triggerord

Politisk stof får bred appel ved brug af triggerordet ”YDMYGET”: Hvem er nemlig blevet ydmyget og hvordan?

Selv har jeg valgt at bruge ”genial” som triggerord i min overskrift for at fange din opmærksomhed og give dig lyst til at kigge nærmere på blogindlægget.

Så når du skriver overskrifter: Integrer ét eller flere triggerord, der kan vække opmærksomhed og gøre din læser nysgerrig.

Skrivetip 2: Giv din læser en klar grund til at læse videre

At du giver din læser en klar grund til at læse videre, er altafgørende for, at din tekst bliver læst. Det lyder selvindlysende, men der er rigtig, rigtig mange, der glemmer det.

Din overskrift er den lokkemad, der sælger din tekst, og en god måde at sælge dit indhold på er ved at give et løfte og bruge en “skabelonoverskrift”, som begynder med enten:

  • “Det…”
  • “Derfor…”
  • “Sådan…”
  • ”Her…”
  • ”Disse…”

Du kender helt sikkert måden, overskriftsåbnerne bliver brugt på:

  • Det skal du undgå, hvis…”
  • “Derfor skal enhver tekstforfatter kende de 5 nyhedskriterier”
  • Sådan skriver du geniale overskrifter…”

Overskrifterne virker, da de gør dig nysgerrig ved at henvise til noget, du ikke gå glip af.

De giver dig nemlig et klart incitament til at læse videre, og du bliver stillet noget konkret i sigte. Åbningsordene lover dig noget på denne måde:

  • “Det…” refererer til noget meget specifikt, som du gerne vil finde ud af, hvad er.
  • “Derfor…” giver lovning på en forklaring. Og du vil gerne have en forklaring på noget, der er vedkommende og relevant.
  • “Sådan…” giver lovning på noget, du kan bruge. Og ja, du vil gerne have tips og tricks serveret, ikke?

Eksempler:

På den øverste del af spisesedlen her kan du se et godt eksempel på en ”Her”-overskrift. Nyheden kunne være vinklet på mange forskellige måder, men journalisten har valgt at holde fokus på, hvad du kan få ud af at købe avisen: Du kan lære de skjulte tegn på alvorlig sygdom at kende. Åbningsordet ”Her” peger direkte på avisens brugbare indhold og fortæller dig klart og tydeligt, hvorfor den er værd at købe.

Overskrift der fanger

På den øverste del af spisesedlen er der et godt eksempel på en ”Her”-overskrift.

Selv har jeg valgt at bruge en ”Sådan”-overskrift i mit indlæg for at vække din nysgerrighed med et løfte: hvis du læser videre, får du tips, du kan bruge til at skrive fængende overskrifter.

I min underoverskrift har jeg brugt ”Disse” for at gøre dig nysgerrig på teksten, der følger. Altså for at give dig et incitament til at læse videre.

Så når du skriver din næste overskrift: Brug ét af åbningsordene – det vil gøre, at din læser med det samme ved, hvad han kan få ud af at læse din tekst.

5 tanker om “Sådan skriver du geniale overskrifter – lær af Ekstra Bladet og BT

  1. Pingback: Sådan skriver du fængende overskrifter og tekster: Brug dette trick

  2. Pingback: Derfor skal du (også) skrive fængende overskrifter på G+

  3. Pingback: Sådan fastholder du din læser (8 effektive tips til din indledning)

Skriv et svar til Oliver Maling Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>