Tips til din content marketing-strategi fra 5 superhelte på området (Del 1)

Hvis du virkelig vil skære igennem til din målgruppe, skal du gøre det ved at hjælpe, uddanne og i det hele taget være så relevant online, at din målgruppe får tillid til dig og derfor vælger at købe hos dig (eller den virksomhed, du repræsenterer), når de har brug for det produkt eller den service, du tilbyder.

Dét er i grove træk essensen af, hvad de 5 content marketing-superhelte alle siger, og her får du en introduktion til deres tilgang til content marketing + tips, du kan bruge i dit eget strategiske arbejde med content marketing.

De 5 superhelte er: Marcus Sheridan, Kristin Zhivago, Jay Baer, Mitch Joel og Bill Lee. 

De rådgiver alle til daglig en lang række af verdens førende brands – og deres mission er klar: Det nytter ikke noget kun at markedsføre brands og produkter på den gammeldags push-måde. Nej, inbound marketing og pull er et altafgørende supplement til den måde måde, en virksomhed markedsfører sig selv på.

I dette blogindlæg får du en kort introduktion til de to første: Marcus Sheridan og Kristin Zhivago + links til to super gode interviews med dem, der uddyber den måde, de tænker content marketing på.

Så velkommen i superhelte-skolen, der har content marketing på skemaet – her har du dagens pensum:

Marcus Sheridan og Kristin Zhivago: Kend dine kunder og bliv en succes online

Lær din målgruppe at kende, for så kan du skabe loyale kunder og komme til at se bedre resultater på bundlinjen. Det lyder så enkelt, men sandheden er, at de færreste marketingfolk reelt kender den målgruppe, de henvender sig til – og det har både Sheridan og Zhivago sat fokus på og udviklet metoder til at få gjort noget ved.

Grundig research er den vigtigste del af deres tilgang til content marketing, for dér kortlægger de, hvilke reelle behov og ønsker virksomhedens kunder – de virkelige kunder i kød og blod – har.

Først Sheridan: Svar på dine kunders spørgsmål

Marcus Sheridans tilgang til content marketing, hviler på følgende metode: Svar på de spørgsmål, dine kunder oftest stiller til det produkt, du sælger. Virksomhedens kundeservice og sælgerne er i daglig dialog med kunderne, og de ved derfor, hvad de har spørgsmål til. Derfor er det de helt centrale teams i kortlægningen af spørgsmålene.

Når de oftets stillede spørgsmål er blevet indsamlet, kan produktionen til hjemmesiden gå i gang, og Sheridan anbefaler, at virksomhedens blog bliver omdrejningspunktet for det indhold, der nu bliver produceret.

Søgemaskineoptimering (SEO) er strategisk indtænkt i Sheridans tilgang til content marketing (kombinationen af de to kalder han for search content marketing). For de potentielle kunder stiller naturligvis de samme spørgsmål på Google – og den, der svarer bedst og dukker op i søgeresultaterne med indhold, der er super relevant og reelt hjælper brugeren, løber med opmærksomheden.

New York Times kalder hans strategi for intet mindre end revolutionerende:

Marcus Sheridan og content marketing

Content marketing-superhelt Marcus Sheridan i New York Times

Få tips til din content marketing-strategi fra Marcus Sheridan selv:

Hør Marcus Sheridan fortælle om sin content marketing-metode her – det er den danske tekstforfatter Michael Aagaard, der har interviewet Sheridan til sin engelske blog ContentVerve.

Kig også forbi Sheridans blog The Sales Lion, der er et overflødighedshorn af konkrete tips til, hvordan du eksekverer content marketing-tilgangen.

Og her kan du læse New Your Times’ artiklen om Marcus Sheridans content-metode.

Zhivago: Sælg som dine kunder gerne vil købe

Tal med dine kunder. Dét opsummerer, hvad Kristin Zhivago konkret hjælper virksomheder med: At komme i gang med at tale med deres kunder for at lære dem at kende. Konkret gør hun det gennem telefoninterviews, hvor en kunde – der for nyligt har købt noget i shoppen – er derhjemme i de vante omgivelser (det er en vigtig pointe) og afslappet kan svare på spørgsmålene.

Det er altafgørende, at det netop er kunder, der for nyligt har gennemført et køb på hjemmesiden, for de har nemlig oplevelsen frisk i erindringen og kan give virksomheden rigtig mange vigtige input til, hvad de kan forbedre på deres hjemmeside: Hvad synes de, der evt. mangler af information på hjemmesiden? Hvorfor købte de det produkt, de købte?

På den måde får virksomheden et unikt indblik i, hvad den kan ændre på hjemmesiden for at forbedre kundetilfredsheden og møde de forventninger og behov, målgruppen har. Lige så vigtigt er det, at virksomheden finder ud af, hvad der reelt motiverer kunden, og med den samlede viden kan den herefter gøre alt fra tekster til funktioner på siden mere relevante for kunderne – og dét fører til en hjemmeside, der klarer sig bedre salgsmæssigt.

I bogen Roadmap to Revenue: How to Sell the Way Your Customers Want to Buy gennemgår Zhivago sin metode minutiøst. Det er en hands on bog, hvor du kan læse, præcis hvordan du kommer i gang med at sælge, som dine kunder gerne vil købe – bl.a. er der et helt kapitel i bogen, der guider dig igennem de spørgsmål, du skal stille for at få den relevante viden fra kunderne.

Kristin Zhivago og content marketing - Roadmap to Revenue

Kristin Zhivagos bog Roadmap to Revenue, der kan hjælpe alle, som arbejder med content marketing

Her er en illustrativ oversigt over metoden, som bliver gennemgået i bogens tre dele:

Kristin Zhivago - metode i Roadmap to Revenue

Kristin Zhivagos metode – superheltens vej til øget indtjening skitseret

Få tips til din content marketing-strategi fra Kristin Zhivago selv:

Hør Kristin Zhivago fortælle om, hvordan du sælger, som dine kunder vil købe i denne podcast, som også er fra ContentVerve.

Læs mere om bogen på Kristin Zhivagos hjemmeside.

3 tanker om “Tips til din content marketing-strategi fra 5 superhelte på området (Del 1)

  1. Pingback: Content marketing: Tips til din strategi fra 5 superhelte (Del 2)

  2. Pingback: Sådan laver du mere kvalitetsindhold på kortere tid: Brug insourcing

  3. Pingback: Hvad er copywriting? (30-sekunders-svaret + opdateret definition)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>